De
s.k. 40-båtarna, M 15-M 26, syftar inte på antalet
utan året de beställdes. Flottan saknade
minröjningskapacitet under kriget och uppdraget
att rita serien, som byggde på de tidigare M 3-M
14, gick till en av dåtidens främsta konstruktörer
av lustjakter, Jac Iversens konstruktionsbyrå.
Specifikationen från flottan var 10 år livslängd +
5 år i reserven. Beställning lades ut på olika
båtvarv av vilka dåvarande Norrköpings Varv &
Verkstad var ett. Här byggdes endast ett av
fartygen, M 21. Konstruktionen är ett
kompositbygge på stål och almspant förstärkt av ek
med bordläggning i honduras mahogny och däck i
oregon pine. Proportionerna, de för Jac Iversen så
karateristiska, 1:5, ger fartygen linjer av just
lustjakt samtidigt som sjöegenskaperna är väl
dokumenterade och utprovade. Så långt har fartygen
i det avseende överträffat sina besättningars
tålighet vid varje tillfälle.
M 21
levererades till flottan den 12 juni 1941 och
sattes efter ett kort provturskommando omgående in
i skarp verksamhet. Efter att avslutat
efterkrigsminsvepningarna och fram till senare
delen av 1970-talet klassades fartyget som
minsvepare då en första modernisering skedde
varvid bl.a. svepspelet togs bort och M 21 i
huvudsak gick rustad som BvRöj (bevakningsbåt för
röjdykare).
1993
skedde en större ombyggnad vid Öckerö varv då den
gamla styrhytten i trä byttes ut mot en modern och
mer ändamålsenlig i aluminium. Man fick nytt
huvudmaskineri med backslag istället för KaMeVa
och nya elverk, avgaserna drogs ut via kylvattnet
och dusch installerades i det f.d.
skorstensutrymmet. Mindurken byggdes om till
förläggning för tre elever och 20 mm-pjäsen togs
bort. Anläggning för avsaltning av havsvatten
installerades och den gamla vajerstyrningen byttes
ut mot ett elektrohydrauliskt styrmaskineri. Från
senare delen av 1980-talet har M 21 kontinuerligt
gått som utbildningsplattform för kadetter i
skoldivisionen.
Befälstecknet halades sista gången den 28 augusti
2007 efter 66 år och 77 dagars tjänstgöring vid
örlogsflottan. Ett rekord i sig och ett
fantastiskt betyg till svensk båtbyggarkonst.
|