|
M 21 levererades till flottan 12 Juni 1941
av Norrköpings Varv & Verkstad och tjänstgjorde som minsvepare fram till
70-talet, senare moderniserat till röjdykarfartyg och utbildningsfartyg.
1993 större ombyggnad vid Öckerö varv med bl.a. ny styrhytt i aluminium,
dusch i f.d. skorstenen och ny inredning i mindurken med plats för tre
elever/kadetter alternativt dykare. Generalöversyn av flottan våren
2007.
M 21 var det sista träfartyget som togs ur aktiv tjänst vid
örlogsflottan då befälstecknet halades för sista gången den 28 augusti
2007, efter drygt 66 års tjänstgöring. Ingick i och var på slutet
divisionschefsfartyg i skoldivisionen.
M 21 är sedan 2010 kulturminnesmärkt av Statens Maritima Museer
Längd: 27,70 meter
Bredd: 5,17 meter
Djupgående: 1,60 meter (mallat djup 2,52 meter)
Höjd: ca 10 meter över vattenlinjen
Tonnage: 68 brutto, 20 netto
Deplacement: ca 70 ton
Bunker: 2800 liter
Färskvatten: 1580 liter
Svartvatten: 1 kbm
Bränsleförbrukning i marschfart 9,7 knop: ca 23 l/timme
Bränsleförbrukning i full fart 13,5 knop: ca 100 l/timme
Material i skrov
Bordläggning i hondurasmahogny på stål och almspant. Akterstäv
utbytt och renoverad i ek. Originaldäck i oregonpine som täckts med
vattenfasta plywoodskivor.
Huvudmaskineri
2 st Scania Vabis DSi 11 om vardera 265 hk/195 kW.
Backslag
Twin disc MG 5111 och 2 trebladiga propellrar.
Hjälpmaskineri
2 st Valmet 320 inklusive 2 generatorer Stanford BCM 27,5 KvA
Styrmaskin
Elektrohydrauliskt |
Gå till utrustningslista och bilder |